Tanzania! Busreizen en nog meer safari! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Mick Baas - WaarBenJij.nu Tanzania! Busreizen en nog meer safari! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Mick Baas - WaarBenJij.nu

Tanzania! Busreizen en nog meer safari!

Blijf op de hoogte en volg Mick

19 April 2014 | Tanzania, Arusha

Donderdag konden we relatief uitslapen, de chauffeur van de shuttle bus was zo aardig om ons naar het busstation te brengen vanwaar we naar Bukoba in Tanzania zouden gaan. De bus reed behoorlijk hard en in no-time waren we bij de grensovergang. De visums kregen we vrij vlot, maar het duurde weer een eeuwigheid voordat we de bus in konden. Ondertussen hadden we wel wat woordjes Swahili geleerd van de locals. Tanzania zag er op het eerste gezicht een stuk ontwikkelder uit dan Oeganda. Het was al donker toen we in Bukoba aankwamen en eigenlijk hebben we niet veel meer gedaan dan de volgende busreis geregeld en gegeten waarna we alweer het nestje in doken.
Bukoba hebben we alleen in het donker gezien, want vrijdag vertrok onze bus om 6 uur alweer naar Mwanza. We hadden wel een prachtige zonsopkomst over Lake Victoria en mochten zelfs een klein stukje met de veerboot over het meer. Dit duurde wel even want een van de bussen kwam vast te zitten bij het afladen van de veerboot. In Mwanza hebben we na een tijd zoeken toch een prima hotel gevonden. Helaas konden we met z’n vieren niet in een goedkope vierpersoonskamer want alleen ‘stelletjes’ mochten bij elkaar dus zijn we opgesplitst. In Mwanza hebben we nog even rondgesjokt, maar omdat het begon te regenen en we gaar waren van twee lange busritten hebben we een groot deel van de dag in het hotel gerelaxt.
Na lekker uitgeslapen te hebben, zijn we zaterdag Mwanza ingegaan. Er was een Massai markt waar de spullen niet bijster interessant waren, maar de mensen die het verkochten wel. Gehuld in rood/blauwe doeken, enorme oorlellen met grote oorbellen en ringen erin en geleefde oude koppen maken de Massai een volk dat je niet snel vergeet. In Mwanza was het erg druk en de mensen waren vrij opdringerig. Er werd veel gebedeld, mensen waren agressief dingen aan het verkopen, stootten je aan en pakten je vast. Niet heel fijn om rond te lopen. Toen we in het hotel terug waren, kwamen we er zelfs achter dat de iphone van Foppie was gerold. Heel erg vervelend en het zorgde er helemaal voor dat we de eerste paar dagen in Tanzania (en Mwanza in het bijzonder) nog vrij weinig aan vonden.
Zondag moesten we echt vroeg uit de veren. Om 5 uur begon onze 13 uur durende busreis naar Arusha. Hier was niet zoveel bijzonders aan, gewoon een hele lange rit. Overigens hebben we onderweg wel twee ongeveer dezelfde bussen in de greppel zien liggen dus toen wij in het zicht van Arusha een klapband kregen schrokken we daar behoorlijk van, maar alles is uiteindelijk goed gekomen. In Arusha hadden we geregeld dat we werden opgehaald door het safari bedrijf (Kilidove) waar we erg blij mee waren want het was een grote chaos op het busstation. Eindelijk was wel iets goed geregeld; onze chauffeur, Baraka, sleepte onze tassen naar een enorme Range Rover die van alle gemakken was voorzien, er was plaats voor 6 personen, maar met z’n vieren konden we helemaal ruim zitten. We werden afgezet bij een ‘goedkoop’ hotel die door Kilidove was aangeraden. Dit bleek echter veel te duur, maar Kilidove was bereid om het verschil in prijs te betalen. Dit lieten wij ons geen twee keer zeggen, want het hotel was superdeluxe. Heerlijk om even bij te komen van een lange rit en op te laden voor de safari.
Maandagnacht hadden we ondanks een enorme stortbui heerlijk geslapen. ’s Ochtends regende het echter nog behoorlijk toen Baraka ons op kwam halen. De directeur van Kilidove, George, bleek een hele chille vent en we hebben ook onze kok ontmoet; Noel, aka Mr. Delicious! Noel en Baraka waren prima gasten en onderweg naar Lake Manyara hebben we ze beter leren kennen. Daar aangekomen klaar de lucht al wat op en kwam er zelfs wat blauw door de wolken heen. De camping was niet echt een camping zoals we hem hadden voorgesteld; helemaal met muren omheind, prachtig restaurant en toiletgebouw en alles zag er prima uit. De tentjes werden voor ons opgezet, allemaal helemaal top! Met Baraka gingen we het park in, eerst kwamen we door een waar regenwoud met enorme bomen en veel apen en mooie vogels. Daarna kwam er een wat droger gedeelte waar we onze eerste zebra’s zagen, een kleine groep die wat angstig voor ons was. Niet ver daarvandaan liepen ook wat gnoes en een enorme mannetjes olifant. Op een picnicplaats met overheerlijke lunch van Mr. Delicious, hadden we prachtig uitzicht over het meer met een gigantische groep flamingo’s en een paar giraffes. Toen we naar de giraffes reden konden we daar echt heel dichtbij komen, ook stonden er zebra’s naast. Het mooiste moment van de dag kwam vlak daarna echter; midden op de weg stond een groep van 30 olifanten. Ze waren druk aan het eten, modderen en spelen en trokken zich er weinig van aan dat wij op een paar meter afstand stonden toe te kijken. Je kon ze bijna aanraken zo dichtbij waren ze, heel erg imposant! Op de weg terug hebben we onze ogen uitgekeken naar de beroemde ‘tree-climbing lions’ maar we helaas weinig meer gezien behalve wat impala’s en apen. Op de camping deed Mr. Delicious zijn naam eer aan en hebben we nog even van een heerlijk diner genoten.
Dinsdag hebben we de spullen ingepakt en zijn we met z’n zessen via de rand van de Ngorongoro krater, waar we prachtig uitzicht hadden, naar de Serengeti gereden. Een lange rit langs veel Massai dorpen, die daar nog mogen leven met hun vee. Naarmate we dichter bij de Serengeti kwamen, zagen we ook meer zebra’s en gnoes, het was duidelijk dat de grote migratie echt was begonnen. Bij de poort was het voor het eerst echt druk met toeristen. Vlak na de poort zagen we onze eerste leeuwen; eerst ver weg op een rots, toen iets dichterbij een paar mannetjes en vervolgens langs de weg een grote troep. Maar de vetste leeuwen zagen we vlak voordat we naar de camping zouden gaan. Twee leeuwen hadden een zebra te pakken gehad en waren die nu aan het verorberen. Er was weinig meer van de zebra over en tientallen gieren stonden al in de rij om een graantje mee te pikken. Ze moesten echter wachten, want vlakbij kwamen twee gigantische krokodillen het water uit. Om ons heen stonden wel 20 auto’s en iedereen stond te wachten op een gevecht tussen de leeuwen en de krokodillen, maar de krokodillen wachtten (helaas) netjes totdat de leeuwen klaar waren. Wel echt heel erg gaaf om dit te zien en heel erg bijzonder want ook Noel en Baraka hadden nog niet eerder leeuwen en krokodillen samen bij een kill gezien. Vlak voordat we naar de camping zouden gaan zagen we wat auto’s bij een groepje bomen staan. Na een tijdje turen ontdekten we twee luipaarden die bizar goed gecamoufleerd waren. Na de buffel, olifant en leeuw was dit al nummer 4 van de ‘Big Five’ en misschien wel de moeilijkste om te zien. De camping was heel erg basic; een groot veld met kleine koepeltentjes, een keuken en eetzaal beide van beton met tralies ervoor en een klein toiletgebouw. Tijdens het eten hoorden we wel allerlei beesten maar kregen we alleen bezoek van wat muizen. Vlak voordat we naar bed gingen heeft Robin nog wel een hyena gezien die probeerde de keuken in te duiken, maar die werd weggejaagd.
Die nacht heb ik wel veel gnoes in de verte gehoord en zelfs bij het toiletgebouw het kenmerkende gelach van hyena’s, heel dichtbij kwam het echter niet. ’s Ochtends vroeg gingen we weer op pad met Baraka. Na een eindje rijden kwamen we bij een vijver waar veel aapjes rond zaten, een grote groep nijlpaarden in het water en aan de overkant stonden wel duizend gnoes. Even verderop staken ze de rivier over en maakten we de echte migratie mee. In een lange stoet stonden ze te wachten om een voor een het water over te steken. Verderop werd de weg versperd door letterlijk nog eens duizenden en duizenden gnoes en zebra’s. Ik wist dat de grote migratie op dit moment in volle gang was, maar dat we zo ongelofelijk veel beesten zouden zien kon ik mij niet voorstellen. Tijdens het ritje konden we ook weer volop genieten van olifanten, giraffes en ook nu zat er weer een luipaard in een boom. Hierna werd het vrij stil, we gingen wat verder de Serengeti in en zagen in twee uur tijd nog maar 1 leeuwin en een paar hyena’s. Op de terugweg kwamen we weer langs duizenden gnoes, deze dieren worden duidelijk nog niet met uitsterven bedreigd en na een berenlunch van Mr Delicious ruimden we de boel op en was het tijd om de Serengeti te verlaten en verder te rijden naar de Ngorongoro. Op de weg het park uit kregen we nog een prachtig toetje, een troep van zo’n 15 leeuwen zat langs de weg. De troep werd geleid door een groot mannetje met imposante manen. Omdat we in tijdnood zaten konden we niet lang blijven kijken en met 60/70km per uur raceten we over zandweggetjes naar de uitgang. Ondanks de slechte weg was de Range Rover heel erg stabiel en door de goede vering konden we zonder moeite met het dak open in de auto blijven staan. Net nadat we het park uit gingen kwam het even (voor het eerst deze safari) met bakken uit de hemel, we hadden voorlopig enorm veel geluk dat we de dieren goed konden spotten met perfect weer. Na weer een lange rit kwamen we op de camping aan die op de rand van de krater stond. Een redelijk basic camping, maar schoon en met een adembenemend uitzicht. ’s Nachts werd het er wel heel erg koud.
Het was de hele nacht droog gebleven ik heb geen beesten gehoord, maar donderdagochtend begon het om 6 uur flink te storten. Het bleef helaas aanhouden, maar na een tijdje hebben we toch maar besloten om de boel nat in te pakken en te vertrekken de krater in. Een uur te laat reden we via een smal pad de krater in en leek het droog te worden, maar er hing een dik wolkenpak in de krater. De Ngorongoro krater is ongeveer 250 vierkante kilometer en een ecosysteem op zichzelf, de meeste dieren die daar geboren worden zullen hun hele leven daar ook verblijven. Er waren nauwelijks bossen, maar het was toch veel groener dan de Serengeti en je zag dan ook veel vogels. In de krater leeft een ongelofelijke hoeveelheid aan biodiversiteit; olifanten, leeuwen, zebra’s, gnoes, luipaarden, hyena’s, cheetah’s, herten, neushoorns en nog veel meer leeft op zo’n klein gebied samen. Af en aan bleef het regen, soms kwam er wat blauw door de mist, maar we bevonden ons helaas in een te kleine wereld om een goede indruk van de krater te krijgen. Na wat olifanten, leeuwen en hyena’s ver weg zagen we ze eindelijk: neushoorns! Ver weg en bizar goed gespot door Baraka zonder verrekijker. Hij zag er twee lopen die wij maar net konden onderscheiden met onze verrekijkers. Daarna zagen we dat er nog twee extra bij liepen; onze Big Five was compleet! Na een korte stop met nog slechter weer kwamen we langs een grote groep struisvogels die tussen een nog grotere groep olifanten liep. En eindelijk werd het weer beter, geen regen meer en steeds meer plekken werden blauw. Uiteindelijk konden we alle randen van de krater zien en kregen we echt de indruk dat we in een afgesloten paradijs zaten. Vlak voordat we gingen lunchen kregen we nog iets moois te zien; een leeuwin met een welpje van een paar dagen oud lag op 10 meter van het pad. Een heerlijke lunch was weer voorbereid en langs een vijvertje nijlpaarden op een paar meter afstand wilden we dit gaan opeten. We waren gewaarschuwd dat vogels ons eten konden afpakken, maar dachten dat dit wel mee zou vallen. Toen ik echter mijn kippenpoot uit de folie wilde pakken werd die ineens uit mijn handen gegrepen door een grote bruine roofvogel (Brown Kite). Ik had nergens pijn, maar Baraka en Mr. Delicous lagen dubbel van het lachen. Na de lunch was het echt prachtig weer, we zijn naar het midden van de krater gegaan waar we bovenop de auto een panorama foto hebben gemaakt met allemaal beesten om ons heen en de randen goed in beeld. Hierna was het alweer tijd om de krater te verlaten via een ander smal pad. Via een weg over de rand van de krater reden we weer naar het uitkijkpunt en kregen we nog een prachtig uitzicht over een van de mooiste plekjes op aarde. Daarna zat onze safari er toch echt op en ik moet zeggen dat we ongelofelijk veel geluk hebben gehad; goed weer, de big five, een kill gezien, heel veel dieren gezien en heel veel zeldzame momenten, zelfs Baraka was soms onder de indruk terwijl hij dit toch al 7 jaar doet. In Arusha kwamen we weer duidelijk in de mensenwereld met al z’n chaos en drukte, dat was wel even behoorlijk wennen. We werden gelukkig afgezet bij een prima hostel en hebben afscheid genomen van Baraka en Mr. Delicious die ons een top tijd hebben bezorgd.
Vrijdag hebben we het rustig aan gedaan; uitgeslapen, een wasje gedaan en wat dingetjes geregeld. Maar ik wilde wel dolgraag de Kilimanjaro zien waar we vrij dichtbij waren dus zijn we de bus ingestapt naar Moshi. In Arusha regende het behoorlijk, maar met goede hoop reden we richting Moshi waar de lucht inderdaad opklaarde. Moshi is een gezellig stadje met veel minder opdringerige mensen dan in Arusha dus het was wel leuk om even doorheen te lopen. Helaas was vanwege Goede Vrijdag een hoop dicht. Hoewel het weer opklaarde en het vrij blauw werd om de Kilimanjaro heen, bleef deze berg jammer genoeg in een dik pak wolken gehuld. Na een tijdje rond te hebben gelopen zijn we daarom maar weer terug gegaan naar Arusha om nog wat laatste dingetjes te regelen voor onze vliegreis en Zanzibar. Hopelijk zie ik morgen wel de Kili vanuit het vliegtuig!

• 20 April 2014 - 20:56

Irina:

Heej Mick! Klinkt ontzettend gaaf allemaal. Supermooie foto's ook. Veel plezier in Zanzibar.