Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Mick Baas - WaarBenJij.nu Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Mick Baas - WaarBenJij.nu

Singapore

Door: mickbaas

Blijf op de hoogte en volg Mick

16 Januari 2012 | Singapore, Singapore

Na een heerlijk vlucht van Sydney naar Singapore, waarin ik lekker 4 films heb zitten kijken (wat je al niet kan missen op zo'n reis!), was het al 11 uur 's avonds lokale tijd. Toen pas vroeg ik me af of ik überhaupt nog wel kon inchecken zo laat! Er ging zelf al geen shuttle bus meer en toen ik opzocht hoe ik met het openbaar vervoer naar mijn hostel moest komen werd ik daar een beetje duizelig van! Dus heb ik maar een taxi gepakt, de chauffeur moest ook even zoeken, maar uiteindelijk kwam ik midden in Little India aan bij mijn hostel. Onderweg waren we langs alle wolkenkrabbers en dure, luxe gebouwen gekomen maar dit was wel even anders! Overal liepen mensen op straat, er was nog gewoon markt aan de gang, kortom een drukte van belang. Gelukkig kon ik gewoon inchecken in het hostel, ik kreeg een of ander smerig dekentje mee dus de slaapzak die ik van Wouter en Dagmar heb gekregen kwam erg goed van pas! Na de airco aangezet te hebben (het was echt bloedheet daar in die kamer) ben ik lekker gaan maffen.
De volgende dag was ik nog net op tijd wakker om van het gratis ontbijt mee te kunnen genieten. Prima ontbijt met cornflakes, brood en melk en dat allemaal voor gratisch. Het was benauwd en warm toen ik de deur uitstapte om Singapore in te gaan. Ik wilde het centrum gaan bezoeken en dacht dat het makkelijk was om de grotere straten door te lopen. Al gauw kwam ik erachter dat de kleinere straatjes veel leuker waren dus ik raakte al snel verdwaald tussen de marktjes, etenspleintjes en tempels. De drukte deed mij een beetje denken aan de kleinere steden in China. Het is bijna Chinees Nieuwjaar en dat was te merken; overal schalde Chinese muziek, kon je je Chinese horoscoop voor het komende jaar lezen (even willekeurig als de Nederlandse horoscopen) en kon je versieringen kopen voor het aankomende feest. Wat ik nog het mooiste vond aan de hele wijk was dat er binnen 500m een kerk, moskee, synagoge, Hindu tempel en een Boeddhistische tempel stonden! In Nederland kan dat nauwelijks in een land maar hier klagen ze nergens over! Via een overdekte markt belandde ik in een veel netter gedeelte van Singapore. Het mooie witte parlementsgebouw was uiteraard niet erg groot, maar werd wel flink bewaakt en in werd dan vriendelijk weggejaagd toen ik quasi- nonchalant naar binnen wilde lopen. Er waren nog wat gebouwen in dezelfde Europese stijl als het parlement, waardoor het hypermoderne hoger gerechtshof des te meer uit de toon viel. Het begon voor de zoveelste keer te regenen dus ben ik even onder een afdakje gaan schuilen. Toen ik een beetje duf voor me uit zat te staren hoorde ik achter me een zware plof. Ik draaide me om en zag dat een man een kleedje had neergelegd en allemaal dingen aan het uitstallen was waaronder een zware rieten mand waar hij doodleuk een slang uithaalde en vroeg of ik hem even vast wilde houden! Dat liet ik mij uiteraard geen twee keer zeggen, normaal zou ik er geld voor moeten betalen, maar omdat het slecht weer was?? hoefde dat niet. Toen ik langs de rivier liep zag ik aan de overkant allemaal bizarre gebouwen dus ook dat leidde mij af van het feit dat ik naar het centrum wilde gaan. Eerst kwam ik bij een theatercomplex aan met natuurlijk een groot luxe winkelcentrum. Daar heb ik heerlijke en gelukkig goedkope laksa gegeten, een soort noodle soep met vis en brood erin. Ondertussen had ik het beroemdste hotel van Singapore gezien dus daar moest ik ook nog even heen. Het Marina Bay Sands hotel bestaat uit drie torens van een paar honderd meter hoog waar een schip van 300m bovenop ligt. Voordat ik echter bij het hotel kwam moest ik door het meest luxe winkelcentrum waar ik ooit ben geweest. Alleen maar exclusieve winkels waar Giorgio Armani en Louis Vutton bij lange na niet de duurste waren. Van die winkels met maar drie dingen in de etalage zonder prijskaartje, dan weet je wel hoe laat het is. Als je na het winkelen nog geld over had kon je dat nog kwijt in een enorm casino middenin het winkelcentrum. Het was behoorlijk lastig om bij het hotel te komen en blijkbaar onmogelijk om bovenin te komen want daarvoor moest je een gast zijn of veel betalen. Inmiddels was het al 6 uur dus toen moest ik maar eens naar het centrum lopen. Ik was al de hele middag bezig met een loopje dat ik in een kwartiertje kon doen. Toen ik eenmaal bij het centrum kwam viel dat zo tegen dat ik er zo weer doorheen was, ook een groot winkelcentrum. In een dag had ik dus al wel genoeg winkelcentra gezien, daarom besloot ik om in de Arabische wijk de dag af te sluiten met een Perzisch gerecht waarvan ik geen flauw idee heb wat het precies was, maar het was wel lekker. Het is leuk om de spectaculaire architectuur van deze stad te bekijken, maar de echte charme ligt in de kleinere, rommelige wijkjes.
Dit merkte ik ook op woensdag toen ik een dagje naar Chinatown ging. Ik was er nogal laat want ik had eerst lekker uitgeslapen en een tijd op internet gezeten. Gewoon gratis internet hier, iets wat ik in Nieuw Zeeland en Sydney niet heb meegemaakt. Chinatown was echt heel erg druk en overal zag je versieringen voor het komende nieuwe jaar van de draak. In het midden van de wijk stond een grote tempel, die er wel aardig uitzag, maar toen ik eromheen liep zag ik dat dit ook was ongebouwd tot theater met een grote parkeerplaats eronder, beetje zonde. Er was net een grote 'pre-party' bezig, een soort chinees toneel waar een belachelijk uitziende comedian in het Chinees grappen stond te maken die de rest allemaal erg leuk vonden, maar ik vond ze een beetje kinderachtig dus ben ik verder gelopen. Het leukste was eigenlijk nog 's avonds toen ik in een straat gevuld met eetkraampjes en tafeltjes tussen de mensenmassa op zoek moest naar een hapje en een plekje überhaupt. Het is hier erg grappig dat je bij de ene tent je eten moet bestellen en terwijl ze het klaar maken moet je bij een andere kraam je drinken halen. Aan een overvolle tafel tussen Chinezen, Indiërs en een stel toeristen ben ik gaan zitten. Een van de toeristen sprak mij aan op mijn Sweet As New Zealand shirt, hij kwam zelf uit Auckland. Een stel tegenover mij kwam uit Sydney en probeerde hun jetlag weg te drinken, wat gezien de vrouw aardig goed lukte. Erg grappig dat we zo aan de praat raakte en we hebben een hele tijd zo gezeten. Het bier bleef maar komen en het werd steeds gezelliger (lammer). Na de zoveelste toost van de vrouw kon ze niet meer opstaan en te lam om te kakken strompelde ze met haar vriend weg. Ik begon pas net een beetje dronken te worden en had nog wel zin om te stappen. Dus met de Kiwi hebben we een stel Chinezen aan de mouw getrokken om ons naar een uitgaansgebied te brengen. Dat vonden we in Clark Quay, een overdekt (met airconditioning) speciaal aangelegd gebied van een aantal straten vol met kroegen en clubs! Heel vet om doorheen te lopen en even onder het genot van een biertje rond te kijken. Van alles loopt er rond, lokaal volk, toeristen en zelfs vieze oude mannen met hoeren. Het bier was echter nogal duur (8 euro voor een flesje heineken) en in en de Kiwi hadden hem al goed zitten dus laat (3 uur) heb ik het niet gemaakt. Dronken als een aap ben ik terug naar mijn hostel gezwalkt, een paar keer verkeerd gelopen en niet helder genoeg om over de politie na te denken (haha, geen flauw idee wat de straf is op openbaar dronkenschap als je al een boete krijgt voor kauwgom kauwen!).
De volgende dag stond het resort Sentosa Island op het programma, dit moest nog even wachten want ik had nog wat moeite met opstaan. Dure avond gehad en nu was ik verdomme ook nog eens mijn gratis ontbijtje mis gelopen, haha! Het resort was op de kaart niet heel veel verder dus ik dacht daar loop ik wel even heen. Ik had beter moeten weten en die kaart niet moeten vertrouwen. Dinsdag was ik ook al tot twee keer toe verkeerd gelopen omdat ze een straat of gebouw aan de verkeerd op de kaart hadden gezet. Het stukje vanaf Chinatown naar het resort bleek nog anderhalf uur lopen te zijn. Erg vond ik dat niet want je ziet altijd veel meer als je wandelt dan wanneer je in de bus of metro zit. Het resort was (uiteraard) te bereiken via een winkelcentrum en ligt op een eiland ten zuiden van Singapore. Ook hier weer dure restaurants en hoge hotels. Weer een plek waar je veel geld uit kan geven. Als je dat niet hebt (zoals ik) is het nog wel aardig om daar een beetje rond te sjokken en je te vergapen aan wat je allemaal kunt doen. Indoor skydiven en indoor surfen bijvoorbeeld. Een prachtig strand met een geweldige zonsondergang waren wel de hoogtepunten. Voor de zonsondergang moest je overigens wel tussen de vrachtschepen heen kijken die daar lagen te wachten op permissie om de haven binnen te komen. Ik had geen zin om weer helemaal terug te lopen dus heb ik de MRT (mass rapid transit) gepakt; voor een euro stond ik een kwartier later weer in Little India, haha, prima vervoer verder! Heerlijk Indisch gegeten, weer geen flauw idee wat er allemaal in zat maar het was goed!
Vrijdag ben ik naar de Singapore Zoo gegaan, dat wilde ik al een tijdje doen, maar ik moest even wachten op mooi weer en eigenlijk waren alleen de eerste twee dagen hier slecht, voor de rest heb ik geweldig weer gehad. Het park zelf was niet erg groot maar er zijn veel bedreigde diersoorten en je kunt heel heel dicht bij de dieren komen. Zo kun je bijvoorbeeld tussen de kangoeroes doorlopen, in grote tropische kooien met vleermuizen, mini herten en apen rondlopen en slingeren de orang oetans vrij boven je hoofd! Het gaafste is nog dat je verschillende dieren zelf kon voeren! Zo heb ik met niets meer dan een omgevallen boomstam tussen ons twee witte neushoorns van zo'n twee ton per stuk gevoerd! Heel gaaf en best apart eigenlijk. Wat ook erg spectaculair was waren de witte tijgers die (niet door mij uiteraard, en jammergenoeg) gevoerd werden. Verder waren er nog een aantal grappige interactieve shows met olifanten en zeeleeuwen, allemaal in het Engels, waar ik op dat moment niet eens over nadacht aangezien 90% Chinees, Indisch of Japans was. Naast de dierentuin was een grote safari waar je 's nachts doorheen kon wandelen of rijden om te kijken hoe de dieren zich in het donker gedragen. Sommige dieren waren inderdaad een stuk actiever, vooral herten en katachtigen. Bij andere hokken was het duidelijk nacht want als er al dieren in zaten zag je toch geen steek voor ogen. Ook hier werd een spectaculaire show gehouden met hyena's en wolven die vrij rondliepen. Toen ik terug kwam bij het hostel ben ik eindelijk een aantal gezellige mensen tegengekomen en heb ik tot een uur of vier buiten zitten drinken. Veel mensen in dit hostel zijn Aziaten die geen Engels spreken, (laatst sliep er een complete familie bij mij op de kamer) en dat is toch wat moeilijker communiceren. Op zich geen probleem zo'n rustig hostel want dat is wel lekker goedkoop, maar zo nu en dan is het ook wel leuk om even wat gezelligheid te hebben.
Ik kon voor weinig naar het vogelpark ten zuiden van de stad dus daar ben ik zaterdag heen gegaan. Best een mooi park met ook weer leuke shows waar de vogels heel laag over je heen vlogen. Een van de shows zat vol met arenden wat natuurlijk helemaal gaaf was. Het park had ook een aantal overdekte gebieden waar je door verschillende tropische bossen kon lopen tussen allemaal felgekleurde vogels.
Zaterdag was ik wel een beetje klaar met Singapore, het is een leuke stad om een paar dagen rond te lopen, maar het is best duur en zo heel veel is er ook weer niet te doen. Ik heb gekeken of het mogelijk was om nog een dag naar Maleisië te gaan, maar dat bleek best moeilijk te zijn en ook aan de dure kant dus daar heb ik maar vanaf gezien. Daarom heb ik gisteren mij een beetje op Bali ingelezen en gekeken wat ik daar allemaal ga doen en zien. Daar werd ik weer een stuk vrolijker van. 's Avonds ben ik na het eten nog over een Indische markt gelopen waar de raarste dingen werden verkocht en de geur van konijnenvoer, visvoer en dode dieren je tegemoet kwam terwijl er uitsluitend menselijk voedsel werd verkocht. Ik heb hier heerlijk gegeten, en begon me toen toch af te vragen waarom ik nog niet ziek ben geworden! Geweldig eten hier, vooral in de kleinere restaurantjes!
Vandaag heb ik eigenlijk ook niet zoveel uitgevoerd, maar dat was minder erg dan gisteren. Ik heb nog wel een keer geprobeerd om het Marina Bay hotel in te komen en kwam nu tot aan de top. Maar daar werd ik er al snel weer uitgegooid omdat er een privé feestje werd gehouden. Daarom heb ik maar aan iemand gevraagd of die zo vriendelijk wilde zijn om me een verdieping lager wilde brengen zodat ik toch een beetje van het uitzicht kon genieten. Dat lukte, dus ben ik niet helemaal voor niets daarheen gegaan.
Nu ben ik klaar om naar Bali te gaan, ik heb er heel veel zin in. Ik heb hier een mooie tijd gehad, maar in een paar dagen heb je Singapore wel redelijk gezien. Een stad van leuke oude wijkjes en veel, heel veel winkelcentra! Op naar strand, zee, feesten en hopelijk niet al te veel regen, haha!
Moi!

• 16 Januari 2012 - 15:56

Pap:

Toch weer heel andere verhalen dan die uit Nieuw Zeeland maar ook Singapore is weer een belevenis zo te lezen. Ga vooral door met foto's en verhalen. Wij beginnen al een klein beetje de dagen af te tellen maar doe jij dat nog maar effe niet

• 16 Januari 2012 - 15:57

Jeroen:

Vooral de allerlaatste zin laat mij denken dat je Groningen nog niet bent vergeten en dat doet mij deugd. Voor de rest denk ik dat ik ook maar eens Azie/Oceanie moet gaan bezoeken. Deze verslagen zijn beter dan menig reisprogramma.

• 16 Januari 2012 - 16:27

Leon:

hoi broertje,
    dacht moeders eindelijk dat ze af was van de gevaarlijke dingen die je doet, sta je ineens met een slang in je handen! veel plezier in Bali etc. ik zal aan jouw vakantie denken als ik de komende weken met mijn neus in de boeken zit.(grr, jaloers)

• 16 Januari 2012 - 17:29

Moeders:

dat klopt Leon, maar die neushoorns lijken mij veel enger.
    goeie reis morgen naar Bali en geniet ervan.

• 16 Januari 2012 - 17:54

Ria:

Hoi Mick,
    Wat een belevenissen weer. Wat de dieren betreft ben ik niet jaloers op je.
    Geniet van Bali.
    We zijn benieuwd naar de komende verhalen.

• 16 Januari 2012 - 20:55

Ruben:

Hey ouwe, wat maak je toch een hoop mooie dingen mee in je tour aan de andere kant van de wereld. Feesten aan een prachtige zee gaat wel lukken in Bali of het ook droog blijft ..... ik hoop het voor je. Als je zin en puf hebt om ff te sightseen dan kan ik de prachtige natuur van Bali zeker aanraden rondom Ubud. Have fun! Ennuh wel ff lekker koffiesmoksen. Kopi Luwak :), dat is die koffie waarvan de bonen eerst door de maag van een kat gaan haha bijzonder van smaak!